- OTO ELEKTRİK
- OTO KLİMA
- YF 1234 KLİMA GAZI
- EVAPARATÖR DEĞİŞİMİ
- OTO SİLECEK TAMİRİ
- MARŞ ŞARJ DİNAMOSU
- OTO ELEKTRONİK TAMİRİ
- ELEKTRİKLİ ARAÇ ONARIMI
- ELEKTRİKLİ ARAÇ ÖZEL SERVİS
- ELEKTRİKLİ ARAÇLAR KLİMA
- SİNYAL KOLU TAMİRİ
- OTO AİRBAG ONARIMI
- OTO ABS ONARIM
- OTO KALÖRİFER ARIZA
- OTO BEYİN TAMİRİ
- AKÜ DEĞİŞİMİ
- GPS ARAÇ TAKİP
- AİRBAG SARGI TAMİRİ
oto akü servisi
1. Akünün Bittiğini Nasıl Anlarız?
Araba aküsü, belirli bir süre sonunda performansını kaybetmeye başlar. Bu durum genellikle soğuk havalarda, uzun süre kullanılmayan araçlarda veya elektrik tüketimi yüksek sistemlerde daha sık görülür. Akünün bittiğini anlamanın birkaç temel belirtisi vardır:
1.1. Marş Basmama veya Zor Basma
Aracınızı çalıştırmak istediğinizde motorun geç dönmesi, zayıf bir marş sesi ya da hiç tepki vermemesi, akünün zayıfladığını gösterir. Bu durumda akü yeterli enerji sağlayamıyor olabilir.
1.2. Gösterge Panelinde Akü Işığının Yanması
Aracınızı çalıştırdığınızda gösterge panelinde akü sembolü şeklinde kırmızı bir ışık yanabilir. Bu ışık sürekli yanıyorsa, akü ya da şarj dinamosu (alternatör) arızalı olabilir.
1.3. Farların Zayıf Yanması
Farları açtığınızda ışıkların soluk yanması veya rölantide parlaklığın azalması, akü geriliminin düştüğünün işaretidir. Özellikle akşam saatlerinde bu belirti net bir şekilde fark edilir.
1.4. Elektronik Aksamların Düzgün Çalışmaması
Cam kaldırma düğmeleri, radyo, iç aydınlatma veya merkezi kilit gibi sistemlerde yavaşlama ya da çalışmama durumu yaşanıyorsa, bu da akünün zayıfladığını gösterir.
1.5. Aküde Şişme veya Korozyon
Kaputu açtığınızda akü kutuplarında beyaz, yeşil veya mavi renkli oksitlenme görüyorsanız ya da akü gövdesi şişmişse, akü değişim zamanı gelmiş demektir. Bu durum genellikle aşırı şarj veya iç kimyasal bozulmalardan kaynaklanır.
2. Akü Işığı Ne Renk Olmalı?
Birçok modern aküde durum göstergesi (gözetleme penceresi) bulunur. Bu küçük göz, akünün genel durumunu anlamak için oldukça faydalıdır.
Yeşil ışık: Akü dolu ve sağlıklı durumda.
Siyah veya koyu renk: Akü zayıf, şarj seviyesi düşük.
Beyaz veya şeffaf: Akü su seviyesi azalmış veya ömrünü tamamlamış olabilir.
Bu renk göstergesi, yalnızca akünün genel durumu hakkında fikir verir. Ancak kesin teşhis için voltmetre ile ölçüm yapılması gerekir. Sağlıklı bir aküde araç çalışmadan önce 12.4 – 12.7 volt, araç çalışırken ise 13.8 – 14.4 volt arası bir değer ölçülmelidir.
3. Araba Aküleri ve Çeşitleri
Araba aküleri, araç tipine ve enerji ihtiyacına göre farklı özelliklerde üretilir. Günümüzde en sık kullanılan akü türleri aşağıdaki gibidir:
3.1. Sulu (Kurşun-Asit) Aküler
Klasik araçlarda yaygın olarak kullanılan akü tipidir. İçerisinde sülfürik asit ve su karışımı bulunur. Düzenli olarak su seviyesinin kontrol edilmesi gerekir. Uygun fiyatlı olmasına rağmen bakım gerektirir.
3.2. Bakımsız (SMF) Aküler
Modern araçlarda sıkça kullanılan bu aküler, kapalı sistemdir ve su eklenmesi gerekmez. Daha uzun ömürlüdür ve titreşimlere karşı dayanıklıdır. Ayrıca yüksek sıcaklık ve soğuk ortamlarda daha kararlı çalışırlar.
3.3. AGM (Absorbed Glass Mat) Aküler
AGM aküler, yüksek performanslı ve start-stop teknolojisine sahip araçlar için geliştirilmiştir. Asit sıvı formda değil, cam elyaf içinde emilmiş haldedir. Hızlı şarj olur ve derin deşarja karşı dirençlidir.
3.4. Jel Aküler
Jel akülerde elektrolit, jel formundadır. Sarsıntıya karşı dayanıklıdır, uzun ömürlüdür ve özellikle karavan, deniz araçları veya off-road araçlarında tercih edilir.
Her aracın enerji ihtiyacı farklı olduğundan, akü seçimi yapılırken araç üreticisinin önerdiği amper değeri dikkate alınmalıdır.
4. Akü Takviyesi Nasıl Yapılır?
Akü tamamen bittiğinde aracınız marş almaz. Bu durumda akü takviyesi ile aracı çalıştırmak mümkündür. Ancak işlemin doğru yapılması çok önemlidir; yanlış bağlantılar ciddi elektrik arızalarına yol açabilir.
4.1. Gerekli Malzemeler
Sağlam ve dolu bir aküye sahip başka bir araç
Kaliteli takviye kablosu (krokodil kablo)
4.2. Takviye İşlemi Adımları
Her iki aracı da kontağı kapalı konuma getirin.
Güvenlik açısından araçların viteste olmadığından ve el freninin çekili olduğundan emin olun.Kırmızı (pozitif) kabloyu bağlayın.
Kablonun bir ucunu bitmiş akünün (+) kutbuna, diğer ucunu çalışan aracın (+) kutbuna bağlayın.Siyah (negatif) kabloyu bağlayın.
Siyah kablonun bir ucunu çalışan aracın (-) kutbuna, diğer ucunu ise bitik aküsü olan aracın metal bir yüzeyine (motor bloğu gibi) bağlayın. Bu, kıvılcım riskini azaltır.Çalışır durumdaki aracı çalıştırın.
Motor birkaç dakika çalışsın, böylece dolu akü biraz enerji aktarımı yapabilsin.Bitik akülü aracı çalıştırmayı deneyin.
Araç çalıştığında motoru hemen kapatmayın. En az 15–20 dakika çalışır durumda bekletin.Kabloları ters sırayla sökün.
Önce siyah kabloyu, ardından kırmızı kabloyu çıkarın.
Bu işlemler dikkatli yapılmazsa elektronik beyin (ECU) ve alternatör zarar görebilir. Bu nedenle bağlantı sırasına özellikle dikkat edilmelidir.
5. Akü Ömrünü Uzatmak İçin Dikkat Edilmesi Gerekenler
Akünüzün uzun ömürlü olmasını istiyorsanız aşağıdaki noktalara özen göstermeniz gerekir:
Aracınızı uzun süre kullanmayacaksanız haftada birkaç kez çalıştırın.
Farları ve iç aydınlatmayı motor çalışmadan açık bırakmayın.
Akü kutup başlarını düzenli aralıklarla temizleyin.
Araçta aşırı elektrik tüketen aksesuarlar kullanmayın.
Aküyü yüksek ısı ve dondurucu soğuktan koruyun.
Yılda en az bir kez yetkili bir serviste akü testi yaptırın.
Bu önlemler, akünüzün performansını korur ve ani bitme riskini azaltır.
Aracın çalışmamasının en yaygın sebeplerinden biri bitik veya zayıf aküdür. Akünün bittiğini anlamak için marş sesi, far parlaklığı, gösterge ışığı ve elektronik sistemlerin tepkisine dikkat etmek gerekir. Akü ışığı yeşil renkteyse akü dolu, siyahsa zayıf, beyazsa ise değişim zamanı gelmiş demektir.
Aracınızın aküsü bittiğinde doğru şekilde takviye yapmak hayat kurtarıcı olabilir; ancak bağlantı sırasını karıştırmak ciddi arızalara yol açabilir. Düzenli bakım, temizlik ve voltaj kontrolleriyle akünüzün ömrünü uzatabilir, aracınızın her zaman ilk marşta çalışmasını sağlayabilirsiniz.